Podívejte se na pár užitečných tipů, díky kterým vyberete pro své dítě pohodlnou, ale především bezpečnou autosedačku.

Proč vlastně vozíme děti v autosedačkách?

Dětská autosedačka je totiž jedinou účinnou ochranou dětí při autonehodě. Dítě na klíně nemáte šanci při kolizi udržet ani ochránit. Sedačka je tedy pro děti nezbytnost, stejně jako pásy pro ostatní cestující. Při dopravní kolizi mohou být děti silou nárazu vymrštěny na řadicí páku, přístrojovou desku nebo sklo. Síla takového nárazu je často několikrát větší než tělesná hmotnost dětí a například při rychlosti 50 km/hod. odpovídá pádu ze třetího patra.

Pří výběru sedačky si položte několik základních otázek:

· Pro jak velké dítě sedačka bude (roli hraje věk, hmotnost i výška dítěte)?
· Splňuje sedačka všechny nutné a potřebné náležitosti, aby byla co nejbezpečnější?
· Jak budu sedačku v autě poutat (pás, ISOFIX nebo obojí v případě více vozů)?
· Jaká je cena sedačky (poměr cena/výkon)?
· Je sedačka pro vaše dítě pohodlná?
· Jaký je design sedačky?

Pokusme se teď na uvedené otázky aspoň stručně odpovědět. Výběr pak bude o poznání snazší. Od narození dítěte budeme většinou potřebovat 3 různé autosedačky:

# 1 Tou první bude “vajíčko“ pro miminko, kterému bude sloužit zhruba první rok života a instaluje se vždy proti směru jízdy.
# 2 Zhruba do 4 let věku dítěte už bude nutná klasická autosedačka, jde o kategorii 2, u které se také nově začíná prosazovat umístění proti směru jízdy.
# 3 Třetí autosedačka je pro větší děti zhruba do výšky 150 cm. I větší děti by měly cestovat takto zabezpečené, protože mohou lépe čelit čelním i bočním nárazům. Testy totiž prokázaly, že s obyčejnými „podsedáky“ to není možné.

Cestování v protisměru – proč je tak důležité?

Trend umísťování dětských autosedaček proti směru jízdy přišel ze Švédska, kde mají nejméně dětí zraněných při cestování autem. První autosedačku otočenou proti směru jízdy představil už v roce 1963 profesor Bertil Aldman, který byl inspirován startem vesmírné rakety – astronauti byli zatlačováni do svých sedadel, kde leželi proti směru zrychlení. 

Testy prokázaly, že tento způsob je nejbezpečnější, protože krček, hlavička a bříško dítěte tak dokáží nejlépe čelit tlaku při nárazu. Pokud by k němu došlo, tak skořepina autosedačky vytvoří pevnou oporu a nedojde k nebezpečnému trhnutí, které je nebezpečné zvláště pro hlavičku a krček. Proto se všechny autosedačky „vajíčka" (sedačky skupiny 0+) instalují právě takto. A pokud to vašemu dítěti příliš nevadí, vozte ho v této poloze co nejdéle, klidně až do 4 let.

Co je to i-SIZE?

i-Size (ECE R129) je nový předpis pro dětské autosedačky, který je v platnosti od července 2013 a aktuálně platí s dosavadním předpisem ECE R44. Zásadní změnou tady je právě povinnost umístění dítěte ve věku do 15 měsíců v autosedačce proti směru jízdy. Nově zahrnuje povinné testování autosedaček i test bočního nárazu. Pokud má tedy autosedačka označeni i-Size, můžete si být jistí, že splňuje ty nejpřísnější soudobé normy.

Jak konkrétně autosedačky rozdělit podle váhy děťátka a jak zjistit, jestli vybraná sedačka pasuje do vašeho auta a o jaké cenové relaci se vlastně bavíme? To vše se dozvíte v druhé části našeho povídání o autosedačkách.